ΠΡΟΣ
κ. ΚΛ. ΠΕΡΓΑΝΤΑ, Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας
Πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
κ. ΑΘ. ΧΕΙΜΑΡΑ, Επικεφαλή μείζονος αντιπολίτευσης Περ. Συμβουλίου
κ. Γ. ΜΑΡΙΝΟ, Ν. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, Δ. ΣΠΑΝΟΥΔΗ, Επικεφαλείς ελάσσονος αντιπολίτευσης Περιφερειακού Συμβουλίου
κ.κ. Περιφερειακούς Συμβούλους
«ΘΕΜΑ: Δημοκρατική λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου »
Αγαπητοί κύριοι,
Με τιμή
ΝΙΚΟΣ ΣΤΟΥΠΗΣ
Περιφερειακός Σύμβουλος
κ. ΚΛ. ΠΕΡΓΑΝΤΑ, Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας
Πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
κ. ΑΘ. ΧΕΙΜΑΡΑ, Επικεφαλή μείζονος αντιπολίτευσης Περ. Συμβουλίου
κ. Γ. ΜΑΡΙΝΟ, Ν. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, Δ. ΣΠΑΝΟΥΔΗ, Επικεφαλείς ελάσσονος αντιπολίτευσης Περιφερειακού Συμβουλίου
κ.κ. Περιφερειακούς Συμβούλους
«ΘΕΜΑ: Δημοκρατική λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου »
Αγαπητοί κύριοι,
Δια της παρούσης θα θέλαμε να σας ενημερώνουμε για τις θέσεις μας όσον αφορά την λήψη από το Περιφερειακό Συμβούλιο μέτρων διεύρυνσης της δημοκρατίας στη λειτουργία του Π.Σ.
Εισαγωγικά επισημαίνουμε την βασική μας θέση πως εν τη γενέσει της η Περιφερειακή συγκρότηση εμφανίζει σοβαρότατες στρεβλώσεις τόσον όσον αφορά το βάθος μιας πραγματικής αποκέντρωσης και το περιορισμό του κράτους (περιορισμένες περιφερειακές αρμοδιότητες, δημιουργία διευρυμένης Περιφέρειας) όσον και το βάθος της δημοκρατικής της λειτουργίας (εκλογικό σύστημα, υπερεξουσίες στην πλειοψηφία και αδύνατοι θεσμοί ελέγχου από την μειοψηφία, ανέλεγκτη ουσιαστικά λειτουργία αντιπεριφερειαρχών ).
Αφετηριακή μας προσέγγιση αποτελεί η γνώμη πως το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να έχει αναβαθμισμένο ρόλο και όχι να είναι απλά ένα διοικητικό κέντρο διαχειριστικής λογικής. Πως πρέπει να συμβάλει στην ενίσχυση του λαϊκού και κοινωνικού ελέγχου και της συμμετοχής των πολιτών και των φορέων. Πως οφείλει να είναι ένα αυτόνομο εργαλείο χάραξης και υλοποίησης Περιφερειακής Πολιτικής και όχι απλός «ιμάντας» εφαρμογής κεντρικών σχεδιασμών.
Με την έννοια αυτή θεωρούμε τους Οδικούς Χάρτες του ΥΠΕΣΑΗΔ ως βοηθητικό εργαλείο στεριώματος του θεσμού και ομαλής ένταξης του στη λειτουργία του κράτους και όχι ως θέσφατο που από κει αρχίζουν και τελειώνουν όλα. Με αυτή την έννοια θεωρούμε πως έχει καθυστερήσει ήδη η συνεδρίαση του Συμβουλίου την στιγμή που οξυμένα προβλήματα πλήττουν την Περιφέρεια μας και τον λαό της, και δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι η μη έκδοση από το ΥΠΕΣΑΗΔ «πρότυπου κανονισμού λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου».
Στην κατεύθυνση αυτή:
Πρώτη βασική δημοκρατική αρχή θεωρούμε την αναγνώριση του ρόλου των μειοψηφιών εκ μέρους της πλειοψηφίας.
Προτείνουμε :
α) Ουσιαστική και τακτική διαβούλευση του Περιφερειάρχη με τους επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας πριν την εισαγωγή στο Περιφερειακό Συμβούλιο σοβαρών θεμάτων.
β) Ατομική γραπτή ενημέρωση των μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου για κάθε απόφαση – πράξη των οργάνων του (Περιφερειάρχης, Αντιπεριφερειάρχες, Επιτροπές κλπ)
γ) Εξασφάλιση της δυνατότητας των παρατάξεων να ασκούν το ρόλο και τα καθήκοντά τους. Για το σκοπό αυτό διεκδικούμε οι παρατάξεις να έχουν γραφείο, ηλεκτρονικό υπολογιστή και γραμματειακή στήριξη στην έδρα της Περιφέρειας και γραφείο και ηλεκτρονικό υπολογιστή στις πρωτεύουσες όλων των άλλων νομών
Η δεύτερη βασική δημοκρατική αρχή για μας, αφορά τη συγκρότηση επιτροπών του Περιφερειακού Συμβουλίου.
α) Για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου συγκροτούνται από τα μέλη του, ή ορισμένους από τις παρατάξεις, μόνιμες θεματικές επιτροπές στη βάση της απόλυτης αναλογικότητας των ψήφων που έλαβε κάθε συνδυασμός, στη λογική των επιτροπών του Κοινοβουλίου.
β) Να θεσμοθετηθεί στις συνεδριάσεις των Επιτροπών, ανεξάρτητα της εκλογικής αιρετότητας, να καλούνται με δικαίωμα λόγου και οι επικεφαλής όλων των παρατάξεων, που εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο, οι οποίοι να μπορούν να ορίζουν τον εκπρόσωπό τους και οι αναπληρωματικοί.
Ως τρίτη βασική δημοκρατική αρχή, θεωρούμε αυτή καθεαυτή την δημοκρατική λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Για την περαιτέρω διεύρυνση των κανόνων δημοκρατικής λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου προτείνουμε:
• Να δοθεί η δυνατότητα σε όλες τις παρατάξεις που δεν εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο να έχουν δικαίωμα λόγου εφ’ όσον το επιθυμούν στις συνεδριάσεις.
• Μετά τον εισηγητή του κάθε θέματος και τον Περιφερειάρχη, το λόγο να παίρνουν οι επικεφαλής των παρατάξεων ή αντίστοιχοι ορισμένοι ειδικοί εισηγητές από τις παρατάξεις.
• Να θεσμοθετηθεί στην αρχή της κάθε συνεδρίασης να απαντώνται οι ερωτήσεις και οι επερωτήσεις.
• Κάθε παράταξη που εκπροσωπείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ανεξαρτήτως του αριθμού των συμβούλων, να έχει τη δυνατότητα να προτείνει θέματα στην ημερήσια διάταξη και να υποχρεούται ο πρόεδρος να τα περιλαμβάνει στην ημερήσια διάταξη.
• Να θεσμοθετηθεί ο θεσμός της επίκαιρης ερώτησης και της εισαγωγής θέματος προ ημερησίας διάταξης, εφόσον φυσικά προκύπτει έκτακτο γεγονός.
• Μετά από πρόταση παράταξης, ανεξάρτητα από τον αριθμό των εδρών της, να συζητούνται ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος, τα οποία αφορούν την οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική και πολιτισμική ανάπτυξη των ενδιαφερόντων των πολιτών και να εκδίδονται σχετικές αποφάσεις και ψηφίσματα.
• Σε διάφορα θέματα να λειτουργεί πριν την κανονική συνεδρίαση του Π.Σ. να συγκαλείται διαπαραταξιακό προσυμβούλιο όπου να γίνεται προσπάθεια πιθανών λήψης συναινετικών αποφάσεων ώστε να διευκολύνεται η κυρίως συνεδρίαση.
• Να καθοριστεί ίσος χρόνος ομιλίας των συμβούλων, ανάλογα με το θέμα συζήτησης, τόσο της πλειοψηφίας, όσο και των λοιπών παρατάξεων. Ο χρόνος ομιλίας πρέπει να καθοριστεί σε όριο, το οποίο θα επιτρέπει την ανάπτυξη του θέματος, όχι μόνο από τον σύμβουλο της πλειοψηφίας, αλλά και τους λοιπούς συμβούλους.
• Να προβλεφθεί, επίσης, ότι υπό όρους (όταν δηλαδή θα έχει εξαντληθεί ο κατάλογος των συμβούλων), δύνανται να λαμβάνουν μέρος στη συζήτηση, κατά περίπτωση και ανάλογα με το θέμα για το οποίο υπάρχει έννομο συμφέρον και πολίτες ή εκπρόσωποι μαζικών φορέων.
• Να καθοριστεί μία συνεδρίαση κατά χρόνο, στην οποία θα γίνεται απολογισμός του έργου της περιφέρειας και κατά την οποία να εκτίθενται οι απόψεις (έλεγχος) του έργου αυτής.
Η τέταρτη βασική δημοκρατική αρχή της αντίληψής μας, αφορά τη λειτουργία των Αντιπεριφερειαρχών σε ένα δημοκρατικό πλαίσιο λήψης αποφάσεων και ελέγχου.
Προτείνουμε την Θεσμοθέτηση άτυπου οργάνου κατά Νομαρχιακή Ενότητα.
Με δεδομένο ότι ο «Καλλικράτης» δεν προβλέπει συλλογικά όργανα σε κάθε Νομαρχιακή Ενότητα, αντίθετα με το επίπεδο των Δήμων όπου υπάρχει σε κάθε δημοτική και τοπική κοινότητα, προτείνουμε, να υπάρξει πολιτική συμφωνία, ότι θα λειτουργεί σε κάθε Νομαρχιακή Ενότητα άτυπο συλλογικό όργανο, στο οποίο θα συμμετέχουν οι αιρετοί σύμβουλοι κάθε Νομαρχιακής Ενότητας και οι υποψήφιοι Αντιπεριφερειάρχες των παρατάξεων που εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Το συλλογικό αυτό όργανο θα το συνεδριάζει ο Αντιπεριφερειάρχης τακτικά τουλάχιστον μία φορά το τρίμηνο ή τετράμηνο για να συζητά θέματα που αφορούν τον κάθε Νομό.
Οι αποφάσεις του άτυπου αυτού οργάνου ανάλογα με την πλειοψηφία που λαμβάνονται (πχ 60%) τίθενται αυτοδίκαια ως θέματα για έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο και υπό όρους ανάλογα με την αυξημένη πλειοψηφία λήψης τους (π.χ. 80%) μπορεί να είναι δεσμευτικές για το Περιφερειακό Συμβούλιο.
Εισαγωγικά επισημαίνουμε την βασική μας θέση πως εν τη γενέσει της η Περιφερειακή συγκρότηση εμφανίζει σοβαρότατες στρεβλώσεις τόσον όσον αφορά το βάθος μιας πραγματικής αποκέντρωσης και το περιορισμό του κράτους (περιορισμένες περιφερειακές αρμοδιότητες, δημιουργία διευρυμένης Περιφέρειας) όσον και το βάθος της δημοκρατικής της λειτουργίας (εκλογικό σύστημα, υπερεξουσίες στην πλειοψηφία και αδύνατοι θεσμοί ελέγχου από την μειοψηφία, ανέλεγκτη ουσιαστικά λειτουργία αντιπεριφερειαρχών ).
Αφετηριακή μας προσέγγιση αποτελεί η γνώμη πως το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να έχει αναβαθμισμένο ρόλο και όχι να είναι απλά ένα διοικητικό κέντρο διαχειριστικής λογικής. Πως πρέπει να συμβάλει στην ενίσχυση του λαϊκού και κοινωνικού ελέγχου και της συμμετοχής των πολιτών και των φορέων. Πως οφείλει να είναι ένα αυτόνομο εργαλείο χάραξης και υλοποίησης Περιφερειακής Πολιτικής και όχι απλός «ιμάντας» εφαρμογής κεντρικών σχεδιασμών.
Με την έννοια αυτή θεωρούμε τους Οδικούς Χάρτες του ΥΠΕΣΑΗΔ ως βοηθητικό εργαλείο στεριώματος του θεσμού και ομαλής ένταξης του στη λειτουργία του κράτους και όχι ως θέσφατο που από κει αρχίζουν και τελειώνουν όλα. Με αυτή την έννοια θεωρούμε πως έχει καθυστερήσει ήδη η συνεδρίαση του Συμβουλίου την στιγμή που οξυμένα προβλήματα πλήττουν την Περιφέρεια μας και τον λαό της, και δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι η μη έκδοση από το ΥΠΕΣΑΗΔ «πρότυπου κανονισμού λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου».
Στην κατεύθυνση αυτή:
Πρώτη βασική δημοκρατική αρχή θεωρούμε την αναγνώριση του ρόλου των μειοψηφιών εκ μέρους της πλειοψηφίας.
Προτείνουμε :
α) Ουσιαστική και τακτική διαβούλευση του Περιφερειάρχη με τους επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας πριν την εισαγωγή στο Περιφερειακό Συμβούλιο σοβαρών θεμάτων.
β) Ατομική γραπτή ενημέρωση των μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου για κάθε απόφαση – πράξη των οργάνων του (Περιφερειάρχης, Αντιπεριφερειάρχες, Επιτροπές κλπ)
γ) Εξασφάλιση της δυνατότητας των παρατάξεων να ασκούν το ρόλο και τα καθήκοντά τους. Για το σκοπό αυτό διεκδικούμε οι παρατάξεις να έχουν γραφείο, ηλεκτρονικό υπολογιστή και γραμματειακή στήριξη στην έδρα της Περιφέρειας και γραφείο και ηλεκτρονικό υπολογιστή στις πρωτεύουσες όλων των άλλων νομών
Η δεύτερη βασική δημοκρατική αρχή για μας, αφορά τη συγκρότηση επιτροπών του Περιφερειακού Συμβουλίου.
α) Για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου συγκροτούνται από τα μέλη του, ή ορισμένους από τις παρατάξεις, μόνιμες θεματικές επιτροπές στη βάση της απόλυτης αναλογικότητας των ψήφων που έλαβε κάθε συνδυασμός, στη λογική των επιτροπών του Κοινοβουλίου.
β) Να θεσμοθετηθεί στις συνεδριάσεις των Επιτροπών, ανεξάρτητα της εκλογικής αιρετότητας, να καλούνται με δικαίωμα λόγου και οι επικεφαλής όλων των παρατάξεων, που εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο, οι οποίοι να μπορούν να ορίζουν τον εκπρόσωπό τους και οι αναπληρωματικοί.
Ως τρίτη βασική δημοκρατική αρχή, θεωρούμε αυτή καθεαυτή την δημοκρατική λειτουργία του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Για την περαιτέρω διεύρυνση των κανόνων δημοκρατικής λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου προτείνουμε:
• Να δοθεί η δυνατότητα σε όλες τις παρατάξεις που δεν εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο να έχουν δικαίωμα λόγου εφ’ όσον το επιθυμούν στις συνεδριάσεις.
• Μετά τον εισηγητή του κάθε θέματος και τον Περιφερειάρχη, το λόγο να παίρνουν οι επικεφαλής των παρατάξεων ή αντίστοιχοι ορισμένοι ειδικοί εισηγητές από τις παρατάξεις.
• Να θεσμοθετηθεί στην αρχή της κάθε συνεδρίασης να απαντώνται οι ερωτήσεις και οι επερωτήσεις.
• Κάθε παράταξη που εκπροσωπείται στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ανεξαρτήτως του αριθμού των συμβούλων, να έχει τη δυνατότητα να προτείνει θέματα στην ημερήσια διάταξη και να υποχρεούται ο πρόεδρος να τα περιλαμβάνει στην ημερήσια διάταξη.
• Να θεσμοθετηθεί ο θεσμός της επίκαιρης ερώτησης και της εισαγωγής θέματος προ ημερησίας διάταξης, εφόσον φυσικά προκύπτει έκτακτο γεγονός.
• Μετά από πρόταση παράταξης, ανεξάρτητα από τον αριθμό των εδρών της, να συζητούνται ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος, τα οποία αφορούν την οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική και πολιτισμική ανάπτυξη των ενδιαφερόντων των πολιτών και να εκδίδονται σχετικές αποφάσεις και ψηφίσματα.
• Σε διάφορα θέματα να λειτουργεί πριν την κανονική συνεδρίαση του Π.Σ. να συγκαλείται διαπαραταξιακό προσυμβούλιο όπου να γίνεται προσπάθεια πιθανών λήψης συναινετικών αποφάσεων ώστε να διευκολύνεται η κυρίως συνεδρίαση.
• Να καθοριστεί ίσος χρόνος ομιλίας των συμβούλων, ανάλογα με το θέμα συζήτησης, τόσο της πλειοψηφίας, όσο και των λοιπών παρατάξεων. Ο χρόνος ομιλίας πρέπει να καθοριστεί σε όριο, το οποίο θα επιτρέπει την ανάπτυξη του θέματος, όχι μόνο από τον σύμβουλο της πλειοψηφίας, αλλά και τους λοιπούς συμβούλους.
• Να προβλεφθεί, επίσης, ότι υπό όρους (όταν δηλαδή θα έχει εξαντληθεί ο κατάλογος των συμβούλων), δύνανται να λαμβάνουν μέρος στη συζήτηση, κατά περίπτωση και ανάλογα με το θέμα για το οποίο υπάρχει έννομο συμφέρον και πολίτες ή εκπρόσωποι μαζικών φορέων.
• Να καθοριστεί μία συνεδρίαση κατά χρόνο, στην οποία θα γίνεται απολογισμός του έργου της περιφέρειας και κατά την οποία να εκτίθενται οι απόψεις (έλεγχος) του έργου αυτής.
Η τέταρτη βασική δημοκρατική αρχή της αντίληψής μας, αφορά τη λειτουργία των Αντιπεριφερειαρχών σε ένα δημοκρατικό πλαίσιο λήψης αποφάσεων και ελέγχου.
Προτείνουμε την Θεσμοθέτηση άτυπου οργάνου κατά Νομαρχιακή Ενότητα.
Με δεδομένο ότι ο «Καλλικράτης» δεν προβλέπει συλλογικά όργανα σε κάθε Νομαρχιακή Ενότητα, αντίθετα με το επίπεδο των Δήμων όπου υπάρχει σε κάθε δημοτική και τοπική κοινότητα, προτείνουμε, να υπάρξει πολιτική συμφωνία, ότι θα λειτουργεί σε κάθε Νομαρχιακή Ενότητα άτυπο συλλογικό όργανο, στο οποίο θα συμμετέχουν οι αιρετοί σύμβουλοι κάθε Νομαρχιακής Ενότητας και οι υποψήφιοι Αντιπεριφερειάρχες των παρατάξεων που εκπροσωπούνται στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Το συλλογικό αυτό όργανο θα το συνεδριάζει ο Αντιπεριφερειάρχης τακτικά τουλάχιστον μία φορά το τρίμηνο ή τετράμηνο για να συζητά θέματα που αφορούν τον κάθε Νομό.
Οι αποφάσεις του άτυπου αυτού οργάνου ανάλογα με την πλειοψηφία που λαμβάνονται (πχ 60%) τίθενται αυτοδίκαια ως θέματα για έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο και υπό όρους ανάλογα με την αυξημένη πλειοψηφία λήψης τους (π.χ. 80%) μπορεί να είναι δεσμευτικές για το Περιφερειακό Συμβούλιο.
Με τιμή
ΝΙΚΟΣ ΣΤΟΥΠΗΣ
Περιφερειακός Σύμβουλος
Πέρα από το Πανελλαδικό ΚΙΝΗΜΑ για το άνοιγμα των διοδίων θα πρέπει να ξεκινήσει ένα Πανελλαδικό ΚΙΝΗΜΑ για την προστασία και κατοχύρωση της δημόσιας και δημοτικής περιουσίας, ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ που θα βοηθείσει την εσωτερική κάθαρση των διαπλεκόμενων ΣΤΑΓΟΝΙΔΙΩΝ της διαφθοράς σε κάθε κόμμα, ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ των ΥΓΕΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://periferiastereas.blogspot.com/2011/01/blog-post_29.html?showComment=1296996018177#c8669628532496057625
Ζούμε! όταν επικοινωνούμε, και υπάρχουμε στη μνήμη αυτών που μας θυμούνται! πιότερο λόγο ΤΙΜΗΣ, παρά αίσχους και αηδίας!
Με γνώση
http://kodikas-dimon-koinotiton.blogspot.com/
και πυγμή
http://diaploki-diafthora.blogspot.com/2007/08/blogger-gr.html
Άλλως ΕΦΙΑΛΤΗΣ Ο ΚΑΘΕΙΣ δια του "ο σιωπών δοκεί συνενείν".