Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2010

Συνέντευξη του Νίκου Στουπή στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ)



1.      Η Ελλάδα επανειλημμένως έχει καταδικαστεί για ελλιπή διαχείριση των απορριμμάτων της. Ο υπάρχων Περιφερειακός Σχεδιασμός είναι επαρκής ή πρέπει να τροποποιηθεί;

Ο Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων 11 Διαχειριστικών Ενοτήτων προβλέπει  ΧΥΤΑ, συστήματα ανακύκλωσης, διαλογή στην πηγή του οργανικού κλάσματος, εγκαταστάσεις επεξεργασίας & αξιοποίησης, Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Αυτός o σχεδιασμός με ευθύνη των διορισμένων Γραμματέων του δικομματισμού δεν προχώρησε.
·    Η νέα προσέγγιση «Ταφής» των υπολειμμάτων μετά την  επεξεργασία τους και όχι τα ΧΥΤΑ, 
·    η αύξηση των αστικών απορριμμάτων,  και,
·    οι περιορισμένοι διαθέσιμοι πόροι (90.000.000), θέτουν θέμα επανασχεδιασμoύ.
Οι καθυστερήσεις δημιουργούν συνθήκες εμπλοκής του επιχειρηματικού τομέα για κερδοσκοπική αξιοποίηση των απορριμμάτων σε βάρος του περιβάλλοντος και της υγείας των κατοίκων.
Προτείνουμε : Προώθηση ανακύκλωσης-Αλλαγή των καταναλωτικών συμπεριφορών-Κοινωνική συναίνεση-Χρήση φιλικών προς το περιβάλλον τεχνικών και διαδικασιών επεξεργασίας-Χωροταξικό Σχεδιασμό. Στήριξη της  Αυτοδιοίκησης για τις αρμοδιότητες,  και Κλείσιμο των  χώρων ανεξέλεγκτης απόθεσης. 
2. Σύμφωνα με τον «Καλλικράτη» οι Περιφέρειες θα έχουν τη διαχείριση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Ο σημερινός προσανατολισμός του ΕΣΠΑ της Περιφέρειάς Στερεάς ανταποκρίνεται στις ανάγκες της;
Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ, η ανανεωτική ριζοσπαστική αριστερά, και η παράταξή μας έγκαιρα μιλήσαμε για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό στην περιφέρεια, τον Δημοκρατικό Προγραμματισμό, την κοινωνική ανάπτυξη και για την ανάγκη νέας περιφερειακή πολιτικής.
Ο σχεδιασμός του ΠΕΠ ανταποκρίνεται στις επιλεξιμότητες των διαρθρωτικών ταμείων και όχι στις κοινωνικές-οικονομικές και αναπτυξιακές προτεραιότητες της Περιφέρειας.  Χάριν Παραδείγματος :
·       Οι οδικοί άξονες της Εύβοιας, Λαμία-Καρπενήσι, Θήβα-Λιβαδειά–Μπράλος κ.α., δεν μπορούν να υλοποιηθούν από το ΕΣΠΑ λόγω ένταξης της περιφέρειας στον στόχο 2.  
·       Η ανταγωνιστικότητα προϊόντων και υπηρεσιών δεν φτιάχνεται με τις  εκθέσεις ιδεών του ΠΕΠ.  
·       Το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης δεν μπορεί να υποστηρίξει την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων λόγω έλλειψης πόρων και επιδοματικής λογικής.  
Για τα προβλήματα αυτά ευθύνονται η ΝΔ και το ΠΑΣΟK που έκαναν τον σχεδιασμό.  
Το ΠΕΠ δεν ήταν αποτέλεσμα μελέτης της αναπτυξιακής προοπτικής της περιφέρειας. Προέκυψε σαν  συρραφή αιτημάτων των τοπικών φορέων, χωρίς δευτερογενή επεξεργασία της σκοπιμότητας των επιμέρους σχεδίων. Καταστρατηγήθηκε ο δημοκρατικός  προγραμματισμός σαν μέθοδος σχεδιασμού και πολιτικής συναίνεσης. Οι «τεχνικές ορολογίες», και ο υποτιθέμενος τεχνοκρατισμός που φαίνεται στο ΠΕΠ, καθιστούν δυσδιάκριτη την στοχοθεσία, την διαδικασία υλοποίησης και, το αποτέλεσμα.
3. Για να ανταποκριθούν οι Περιφέρειες στο θεσμικό πλαίσιο και τις αρμοδιότητες, που τους έχουν ορισθεί, διαθέτουν τα απαραίτητα προσωπικό και πόρους;
Θα είμαστε σαφείς : Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση κινδυνεύει να γίνει ένα άλλο πολιτικό θέατρο, όπως και η καταργούμενη τώρα «Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση», χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο. Θα ακούσουμε άλλη μια φορά πως φταίει η «ανικανότητα», η «διαφθορά» κ.ο.κ. όπως ακούσαμε πως έφταιξε στους Δήμους. Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για τις κυβερνητικές ευθύνες, και τις διαλυτικές συνέπειες από τη δομική κρίση του «σύγχρονου καπιταλισμού», του οποίου τις επιταγές η κυβέρνηση εκτελεί πιστά.
Στον νόμο 3852/2010-άρθρο 186, καταμετρήσαμε 311 αρμοδιότητες που απαιτούν πολλαπλάσιο προσωπικό. Το πρόβλημα του προσωπικού θα μεγαλώσει, όχι μόνον γιατί ήδη υπάρχει έλλειψη, αλλά λόγω της περιοριστικής πολιτικής προσλήψεων, και την τάση μαζικής εξόδου λόγω συνταξιοδοτήσεων.
Oι πόροι περιορίζονται έως και 30%.
Οδηγούμαστε σε μια ανάπηρη περιφέρεια χωρίς πόρους με απονευρωμένες αρμοδιότητες.  Ετσι όμως δεν γίνεται η αποκέντρωση του κράτους.   

24-10-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου